Blog

Design in 2056: laatste trends vanuit verleden en heden op Business meets Design. Nieuwe designconferentie in Cube design museum.

Kerkrade, 30 augustus 2016.

Op 8 september 2016 vindt in Cube design museum op het Museumplein te Kerkrade de eerste editie van de conferentie Business meets Design plaats. Tijdens deze conferentie, die na registratie gratis toegankelijk is, laten diverse internationale sprekers hun licht schijnen op de ontwikkeling van grafisch en industrieel design. Hoe was de stand van zaken 40 jaar geleden, hoe is die nu en hoe ziet de toekomst van design er over 40 jaar uit? Per periode nemen twee tot drie sprekers het woord, waaronder prof. Mikko Koria, hoofd van het Institute for Design Innovation aan de Loughborough University London, Cate Trotter, hoofd trends van trendbureau Insider Trends London en Kristoffer Lawson (Finland), ontwikkelaar en CEO van de innovatieve Solu pocket-pc. De conferentie duurt van 9.00 tot 15.00 uur en is, na registratie via de website www.businessmeetsdesign.com, gratis bij te wonen. Het aantal plaatsen is beperkt, vooraf registreren is daarom noodzakelijk. Voertaal tijdens de conferentie is Engels.

Gezamenlijk initiatief
De conferentie Business meets Design is een gezamenlijk initiatief van Cube design museum, de Limburgse Design Associatie (LDA)  en BNO, de beroepsorganisatie voor Nederlandse ontwerpers. Doel van de conferentie is bezoekers een overzicht te geven van de recente designgeschiedenis, de huidige stand van zaken en ontwikkelingen die in de toekomst een rol zullen gaan spelen. De sprekers die per tijdsperiode hun visie aan het publiek zullen voorleggen zijn:

Deel 1   Design in 1976

9.30-10.00 uur                 Gérard Caron, Franse designer en mede-oprichter van Carré Noir, het eerste marketing & designbureau van Frankrijk

10.00-10.30 uur               Jan Oldenburger, senior partner van Roorda Reclamebureau en mede-initiator van  de Packaging Design Association

Deel 2   Design in 2016

11.00-11.30 uur               Ton Borsboom, senior directeur en hoofd design bij Philips Design

11.30-12.00 uur               Prof. Mikko Koria,  hoofd van het Institute for Design Innovation, Loughborough University London

Deel 3   Design in 2056?

13.00-13.30 uur               Cate Trotter, hoofd trends van Insider Trends London

13.30-14.00 uur               Kristoffer Lawson, grondlegger en CEO van Solu Computers

14.00-14.30 uur               Tim Scheffer, jonge industrieel designer, die technologie, kunst en design combineert met live interactie

De conferentie onderdeel van een breder programma aan verdiepende lezingen en conferenties, georganiseerd bij en (mede) door Cube. Zo vindt op zaterdag 1 oktober in Cube een conferentie over design thinking plaats, die in samenwerking met Maastricht Disrupt georganiseerd wordt. Op 25 oktober presenteert Cube tijdens de Dutch Design Week in Baltan Laboratories te Eindhoven vier lezingen over design en design thinking.

Cube design museum
De conferentie vindt plaats op de bovenste verdieping van Cube design museum op het Museumplein te Kerkrade. Dit museum, dat sinds eind vorig jaar geopend is, concentreert zich op zogenaamd design for human needs: producten of diensten die de uitkomst zijn van een innovatief design proces, waaraan een specifieke menselijke behoefte of ambitie ten grondslag ligt. Het museum toont aan de hand van een vaste opstelling en drie tot vier wisselende exposities dergelijke designobjecten en geeft inzicht in het designproces dat hieraan vooraf gaat. Ten tijde van de conferentie zijn in Cube de exposities “Designing the World” en “3D Print: NOW! A design (r)evolution” te bezoeken. De onderste verdiepingslaag van Cube is gevuld met multifunctionele laboratoriumruimtes, waar studenten en jonge ontwerpers in co-creatie met bezoekers werken aan nieuw design. Na afloop van de conferentie hebben deelnemers de gelegenheid een bezoek te brengen aan Cube.

Voor meer informatie en registratie: www.businessmeetsdesign.com