Persbericht:
Gezeik over wildplassen in een dag oplossen

Cube design museum organiseert designwedstrijd van een dag voor tekort aan openbare toiletten.

Kerkrade, 7 december 2017 – Cube design museum organiseert op 14 december in samenwerking met designjournalist Jeroen Junte, de One Day Urban Toilet Design Challenge. In het museum bedenken vijf jonge, Nederlandse designteams in een dag dé oplossing voor het tekort aan goed toegankelijke openbare toiletten in Nederlandse gemeenten. De wedstrijd wordt georganiseerd in het kader van de expositie Everything You Always Wanted to Know About Toilets*But Were Afraid to Ask, die nog tot en met 14 januari in Cube te bezoeken is.

Sinds de rechtszaak van Geerte Piening die op wildplassen werd betrapt en de daaropvolgende actie #zeikwijf, is er veel te doen geweest over het tekort aan openbare toiletten die voor iedereen toegankelijk zijn. Overigens kampen niet alleen vrouwen met dit probleem. Ook voor kinderen, mindervaliden en ouderen is een openbaar toiletbezoek praktisch onmogelijk. Een op de vier maag- of darmpatiënten gaat vaak of regelmatig de deur niet uit, uit angst niet op tijd een toilet te kunnen vinden, zo blijkt uit onderzoek van de Maag Lever Darm Stichting.

One Day Urban Toilet Design Challenge
Op 14 december creëren vijf jonge, Nederlandse designers hun eigen oplossing, die ze presenteren aan publiek en jury. De deelnemende designers/teams zijn:

De vijfkoppige jury, bestaande uit onder andere social designer Julia van Zanten Cathelijne Hornstra van actie #zeikwijf en interieur designer Maurice Mentjens, kiest het winnende ontwerp. De winnaar ontvangt een bedrag van € 5.000,- om onder professionele begeleiding het ontwerp op te schalen naar een maakbaar eindproduct. De helft van dit bedrag wordt beschikbaar gesteld door hygiënebedrijf Essity. De belangrijkste criteria zijn originaliteit, haalbaarheid, schaalbaarheid en maatschappelijke gevoeligheden.

De challenge-dag is ingedeeld als dynamische ontwerpproces met als doel een eindontwerp dat aanhaakt bij de realiteit. Het programma bevat o.a.:

• Ontbiijtsessie met wetenschappers, beleidsmakers, gebruikers en andere stakeholders
  • Sparringsessies met Cube design lab studenten

Wie interesse heeft in deelname aan de rondetafelgesprekken (inclusief ontbijt) om 8.30 uur kan zich nog aanmelden via aanmelden@cubedesignmuseum.nl.

Persoonlijke toiletverhalen gebundeld
Voorafgaand aan de bekendmaking van de winnaar vindt de presentatie van het boek Everything You Always Wanted to Know About Toilets*But Were Afraid to Ask, behorend bij de gelijknamige expositie, plaats. Het boek geeft een informatief en ludiek kijkje achter de deur van het kleinste kamertje. Van architect tot astronaut, iedereen gaat naar het toilet en iedereen heeft er een andere kijk op. Aan het boek vol persoonlijke toiletverhalen hebben onder meer schrijver Mohammed Benzakour, voetballer Nathan Rutjes en toilet-ontwerper Marian Loth een bijdrage geleverd.

Ontbijtsessie: One Day Urban Toilet Challenge

Oproep: wie denkt er mee met designers om dé oplossing te bedenken voor de het nijpende tekort aan openbare wc’s in Nederlandse steden?   Lees meer...

SPARKS

De One Day Urban Design Challenge is een van de invullingen van Continium & Cube van het project Sparks. Sparks is een ambitieus project om de aandacht te vestigen op de technologische (r)evolutie in de gezondheidszorg en wordt gecoördineerd door Ecsite. Het heeft als doel bekenheid te geven aan het concept van Responsible Research and Innovation (RRI) en daarover de dialoog te starten met Europeanen in 29 landen. Meer weten over Sparks?

Ecsite  Facebook  Google Plus  YouTube  Newsletter

Funded by the